Artist


Du må være logget inn for å få tilgang til pressemateriell...!
Logg inn her!

Jørn Simen Øverli

Mest kjent er han for sine gjendiktninger og tolkninger av sangene til Russlands store sønn Vladimir Vysotskij (1938-1980).

CDer i 1989 og 1996. Dette har han fått Spellemannpris for og mange låtskrivere har brukt disse sangene som modeller og flere sangere og skuespillere har disse låtene på repertoaret. 

Jørn Simen synger Vysotskij med de eminente improvisasjonsmusikerne Stian Carstensen, trekkspill, banjo m.m., og Arve Henriksen, trompet. Han gjør det også alene med gitaren sin.

PRØYSEN
90 ÅR i 2004. I jubileumsåret er Jørn Simen aktuell med multimediaforestillingen PRØYSENVISENE SOM FORSVANT
Presentert på LØRDAGSrevyen på NRK Lørdag 3 april.
Nyoppdagete Prøysenviser. Nye sider ved Norges nasjonalskald.

LINN SKÅBER og JØRN SIMEN ØVERLI synger. De unge og usedvanlig dyktige jazz-og improvisasjonsmusikerne Helge Lien og Rolf-Erik Nystrøm spiller på piano og saksofon. Prøysen sjøl (i opptak) introduserer flere av visene, samtaler med sangerne og kommer med spenstige uttalelser.

Forestillingen inneholder 5-7 viser som ikke er publisert på trykk eller gitt ut på plate.
Viser som har vært tatt ut av Prøysenproduksjoner fordi de ble oppfattet som for kontroversielle å bruke i Prøysens samtid, men som neppe blir det nå.
Publiserte viser som ufortjent har kommet litt i bakgrunnen. Og dessuten kjente viser som publikum blir invitert til å synge med på, og som kommer i nytt lys for mange.

LINN SKÅBER synger noen tøffe, helt ukjente kvinneviser som vil glede.

JØRN SIMEN ØVERLI synger noen ukjente og overraskende mannfolkportretter.

Ale visene er sjølvsagt av solid Prøysenkvalitet og har melodier av Bjarne Amdahl, Finn Ludt, Maj Sønstevold, Ulf Peder Olrog, Carsten Kloumann, Johan Øian og andre kjente Prøysenkomponister.

Jørn Simen kan også komme å gjøre disse visene aleine med gitaren sin eller med pianist Helge.

Noen Konsertanmeldelser
TØNSBERGS BLAD

De som samlet seg i foajeen i kulturhuset ble sikkert fort kjent med terrenget skapt av den til tider humoristiske, ironiske, burleske, spydige, kritiske, direkte, maniske og sosialistiske Brecht. Øverli lokket fram mye av det humoristiske godt hjulpet av sine medmusikanter som bokstavelig talt spilte på mange strenger.

Brechts, Weills og Eislers musikk er med sin 12-toneklang ikke alltid like lett tilgjengelig og sangbar. Men Øverli har gjort dette stoffet tilgjengelig for folk flest.

- Og når viseskatten etter Brecht, Weill og de to herrenes venn, komponisten Hans Eisler skal tolkes, er det få her på berget som gjør det bedre enn Jørn Simen Øverli.

VESTERÅLEN (avis)
Jørn Simen Øverlis nye oversettelser gjør tekstene tilgjengelige på en fin måte.
- «Jeg likte dette godt. Det var en fin kombinasjon med biografi og musikk». (publikummer.)

SUNNMØRSPOSTEN
De har sannelig funnet sin form for gjenskaping av Brecht & Eisler. ---
De drysset kjente og ukjente sanger og melodier ut i det intime lokalet, i en musikalsk drakt som neppe noen har opplevd før.

ARNLJOT EGGEN
«TEIETID»
Jørn Simen tolker viser av Arnljot Eggen. CD med samme navn i 2001.
Stian Carstensen spiller diverse instrumenter.
Her er noen av Arnljot Eggens herlige aforismer:

– Dersom framsteget også skulle halde fram bak horisonten, kom det til å falle oss sjølve i ryggen.
– Visse omfamningar kan vera byrjinga til ein kvelningsprosess.
– Den som ikkje vågar seg ut i vatnet før han kan svømme vil alltid ha sitt på det tørre.
– Eg tør ikkje gøyme hovudet i sanden, det er ikkje sikkert eg finn det att.
– Det tydelege må tydast på baksida.

FRA EN ANMELDELSE AV CD «TEIETID» .

Det er nok flere enn meg som mener at norsk visesang kan være seige greier. Lusekofte-og flatbrødhippier med plirende øyne og langt fett hår og ull-og linkledde Brünhildematroner med ren, freidig og modig støtte til alt søramerikansk på alle 70-tallets seterfestivaler er en del av vår kulturarv, og det er slett ikke moro. Men når jeg i dag kan stå med hevet hode og si at jeg liker viser så er det Jørn Simens fortjeneste. En mann som, enten det er russiske protestviser eller «Steinrøysa nedi bakken» han gyver løs på, stadig greier det kunstykket det er å bryte gjennom vanen, å vrenge fram det ekte og rå uten å miste varmen i det han synger.

Når en slik kunstner griper tak i et materiale som Arnljot Eggens bitende ordkunst, da sier det seg selv at man har sterke ting i vente. Men at det skulle bli så sterkt, det kunne vel ingen engang ha lov til å håpe på. For Teietid er blitt et lite under av en plate. - Alt er så herlig skranglete, så lite forseggjort og så utrolig sterkt at man bare må rulle seg over på siden og gi seg ende over.
Motta mine bevegede, snørrete gratulasjoner.

Kjetil Schjander-Larsen. Vårt Land 19/9 - 2001

Fra anmeldelse i Nationen på premierekonsert 24 mars 2004:
«Oslo-gutten Øverli er en Prøysen-kjenner i ordets rette forstand, fordi han ikke nøyer seg med å seile på en overflate av kjent og kjært stoff. .........Prøysen-puristene bør takke og bukke for typer som Øverli.»

«Noen må ta julinga for å gi Prøysen ny forståelse», sa Kari Svendsen.

«Jeg hadde en fordomsfull frykt for en sær Prøysen-kveld. Øverli krydrer det nye og fremmede med klassikere der publikum synger med, mye humor og innsiktsfulle betraktninger, og ikke minst lange opptak med Prøysens egen stemme, på både dialekt og bokmålet han gikk over til.»

Se ellers denne linken http://www.nationen.no/kultur/article920073.ece
for hele anmeldelsen.
Jørn Simen skapte furore, både blant journalister og Prøysen-venner, med sine Prøysen-tolkninger i 1992. Plata satte i gang en omfattende visedebatt både i hovedstadavisene og i lokalpressen i Hedmark. Den fikk toppscore og ble rost opp i skyene ("Endelig en ny Prøysen vri") og den ble fradømt all ære og truet med rettsak og forbud ("Dette er et makkverk", "La oss ha Prøysen for oss sjøl").

I 1992 fikk JSØ tilgang til NRKs arkiver og fant en mengde opptak fra NRK radio med Alf Prøysen som ingen hadde hørt på lenge. Det resulterte i en serie radioprogrammer og en boks med fem CDer som kom ut på Kirkelig Kulturverksted/NRK i 1993 under navnet "Original Prøysen". Her synger Prøysen de fleste kjente visene sine og mange ukjente. 88 viser ble "nyoppdaget" gjennom arbeidet med denne boksen og er også blitt publisert i bøker for første gang i seinere utgaver av Prøysens viser.


BERTOLT BRECHT/HANNS EISLER
Konsert:
PENGENES OPPMUNTRENDE VIRKNING
CD med samme navn på KKV i 2003.

På denne konserten eller forestilling som Rikskonsertene kaller den, (fra turneen i mars 2004) tar Jørn Simen for seg en gammel kjærlighet: Hanns Eislers sterke melodier.  
Med disse som utgangspunkt har han laget personlige norske versjoner av en rekke fortettete tyske og tysk/amerikanske sanger.De fleste har originaltekster av Bertolt Brecht , og få er presentert i Norge tidligere. Dette er ydmyke, assosiasjonsrike og liketille sanger, med overraskende innfallsvinkler. Gjennomgangstemaet er flyktningetilværelse på flere plan.  Muntre viser i dypt alvor. Relevante og viktige sanger å lytte til mens krig og  markedsøkonomisk tenkning dominerer verden på flere og flere områder. På plata og på konserten gjør Øverli musikalsk fornyende dypdykk i sangene i samarbeid med Stian Carstensen (trekkspill, banjo, cembalo, fele) og Arve Henriksen (trompet). Resultatet kan betraktes som en blanding av ny musikk, jazzimprovisasjon og viser.

Eislers eggende arrangement blir videreført i dagens musikkspråk.


Webside